zondag 28 april 2024

op zondag 28 april 2024, Prot. Gem. Dokkum-Aalsum-Wetsens

09.30 uur in ‘De Herberg’

Lied dat gezongen wordt voordat de dienst begint: Lied 632: 1 en 3 (Dit is
                                                    de dag die de Heer heeft gemaakt en gegeven)

Welkom en mededelingen door de ouderling van dienst

Aanvangswoord, Votum en Groet

Lied: Psalm 62: 1 en 5    (Mijn ziel is stil tot God mijn Heer)

Gebed om vrede voor de wereld

Lied: Geef ons vrede  (Sela)  (opname 20 januari 2018) https://www.youtube.com/watch?v=6TLLQGqaPKI

Gebed om verlichting met de Heilige Geest

Kinderlied: Laat je licht maar schijnen

Inleiding op het thema van de kindernevendienst (‘koffermoment’)

De kinderen gaan naar hun eigen ruimte

Inleidend woord bij de Schriftlezing

Eerste Schriftlezing: Rom. 12: 9-10, 16-18;  Rom. 14: 1-3 en 13-19 (NBV)
Laat uw liefde oprecht zijn. Verafschuw het kwaad en wees het goede toegedaan. Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf.
Wees eensgezind; wees niet hoogmoedig, maar zet uzelf aan tot bescheidenheid. Ga niet af op uw eigen inzicht. Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven.

Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. De één gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft Hem aanvaard.

Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hun niet te ergeren. Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschóuwt. Als u dus uw broeder of zuster kwetst door wat u eet, handelt u niet langer overeenkomstig de liefde. Laat hen voor wie Christus gestorven is niet verloren gaan door het voedsel dat u eet. Breng het goede dat God u schenkt geen schade toe, want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de Heilige Geest. Wie Christus zo dient, doet wat God wil en wordt door de mensen gerespecteerd. Laten we daarom streven naar wat de vrede bevordert en naar wat opbouwend is voor elkaar.

Lied: Lied 974: 1 en 2

Tweede Schriftlezing: 1 Joh. 1: 5-7;  1 Joh. 2: 3, 5, 6, 9 en 10  (NBV)

Dit is wat wij Hem hebben horen verkondigen en wat we u verkondigen: God is licht, er is in Hem geen spoor van duisternis. Als we zeggen dat we met Hem verbonden zijn terwijl we onze weg in het duister gaan, liegen we en leven we niet volgens de waarheid. Maar gaan we onze weg in het licht, zoals Hijzelf in het licht is, dan zijn we met elkaar verbonden en reinigt het bloed van Jezus, zijn Zoon, ons van alle zonde.
Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. In wie zich aan Gods woord houdt, is zijn liefde ten volle werkelijkheid geworden; hierdoor weten we dat we in Hem zijn. Wie zegt in Hem te blijven, behoort in de voetsporen van Jezus te treden.
Wie zegt in het licht te zijn, maar zijn broeder of zuster haat, bevindt zich nog altijd in de duisternis. Wie de ander liefheeft, blijft in het licht en komt niet ten val.

Lied:  Lied 838: 3 en 4   (Leer ons het goddelijk beleid der liefde te beamen)

Overdenking   Tekst voor de overdenking: Romeinen 14: 19

“Laten we daarom streven naar wat de vrede bevordert en naar wat opbouwend
  is voor elkaar.”

Lied:  ‘Tot de grenzen van de aarde’  (mel. Wat de toekomst brengen moge..=
                                                                                                                                       Lied 913)
  1. Tot de grenzen van de aarde
is Gods goedheid uitgebreid.
Zullen wij niet laten delen
in die gaven wereldwijd?
Opgeroepen tot de vrede,
uit het land van man en macht,
weten wij elkaar gegeven
en tot samenklank gebracht.

1. Toegezegde lieve vrede,
aangewezen weg van recht,
laat je vinden, wil ons binden,
op de liefde aangelegd.
Volk van God, draag deze namen:
vindplaats van waarachtig recht,
samenscholing voor de vrede,
toekomst die is aangezegd!

Luisterlied:  Lied 1006, gezongen door Elise Mannah
Dankgebed en Voorbede

Inzameling van de gaven  (de kinderen komen weer in de kerkzaal)

Lied: Lied 1014  (Geef vrede door van hand tot hand)