zondag 22 september 2024

Kerkdienst vanuit de Grote- of Sint Martinus kerk - ook te volgen via kerkomroep

Datum:
 zondag 22 september 2024
Tijdstip:
Locatie:
 De Grote Kerk

Bij de dienst van zondag 22 september in de Grote Kerk
We lezen, volgens het oecumenisch rooster, Marcus 9: 30 – 37. ‘Wie is de belangrijkste?’ vragen de leerlingen zich af. Jezus heeft hen wel door en zet een kind in het midden: de belangrijkste, dat is degene die niet gezien wordt en niet in tel is. Een dergelijke omkering van waarden past Jezus wel vaker toe op de leerlingen, als ‘shocktherapie’. Maar kunnen wij er wat mee? Als het erom gaat om leiding te geven aan de gemeente, of moeilijke beslissingen te nemen? Of als we ons bezinnen op onze missie als gemeente in deze wereld?
Het alternatieve rooster doet ook nog de suggestie om uit Handelingen 15 te lezen: Daarin gaat het over de meningsverschillen die in de gemeente waren gerezen over het werk van Paulus onder ‘de heidenen’. Mooi om te zien hoe de apostelen daar, na een ‘hevige woordenstrijd’, tot een oplossing komen waar iedereen zich (min of meer) in kan vinden. Prachtig regeltje is dan: “In overeenstemming met de Heilige Geest hebben wij besloten dat…” (Handelingen 15: 28).
Dit zijn interessante teksten bij wat ons in deze dienst ook te doen staat. Na jaren van standvastige dienst in stormachtige tijden legt Roelie Zijlstra haar taak als voorzitter van de kerkeraad neer. Wij ontheffen haar uit het ambt, en zeggen haar dank voor haar grote inzet en trouw.
Ds. Hans Oosterhoff