Zomerconcerten 2024 Dokkum

KLIK hier voor het concertschema

In de (gratis) Friese orgelkrant van Organum Frisicum leest u hier mee over. De concerten beginnen om 19 uur op de Zijl in het hart van Dokkum. Hier bevindt zich het typische Nederlands instrument,  de beiaard, carillon of klokkenspel in de koepel van  het historische stadhuis aan de Zijl bij het keerpunt van de Elfsteden route. Het  Dokkumer carillon wordt tot één der fraaiste klokkenspelen in Nederland gerekend.
Daarna is het orgelrecital is om 20 uur in de Grote- of Martinuskerk met haar twee fraai klinkende orgels.
Onder het hoofdorgel is op de rugwerkkas het jaartal 1688 te vinden. Toen verving orgelbouwer Jan Helman uit Groningen een ouder instrument afkomstig uit de Vituskerk in Leeuwarden door een nieuw orgel. In de loop der tijden is er veel aan het inwendige veranderd, maar bij de kerkrestauratie in 1979 is het instrument door orgelbouwer Flentrop in oude luister hersteld  met 25 registers  verdeeld over hoofdwerk, rugwerk en pedaal en het leent zich  uitstekend voor vertolking van barok muziek.
Daarnaast is er een koororgel met 5 ½ register gebouwd in 1979  door Bakker & Timmenga uit Leeuwarden voor de tentoonstelling ‘ achter het Friese Orgelfront’. Hierbij is gebruikt gemaakt van oudere materialen zoals een windlade uit ca. 1800 en pijpwerk uit ca. 1700.
Het stadhuis van Dokkum aan de Zijl  herbergt een sprankelend carillon met 49 klokken van Koninklijke klokkengieterij Petit & Fritsen uit Aarle-Rixtel wat mag gerekend worden tot de fraaiste instrumenten van ons land, wat nog wordt versterkt door de fraaie ligging in de binnenstad. De meeste (gast)beiaardiers verzorgen ook aansluitend het orgelconcert in de Grote- of Martinuskerk om 20 uur. Geschikte luisterplekken zijn er rondom het stadhuis en langs het water en terrasjes te vinden. Uniek zijn de ‘schaats’ banken, voor het stadhuis, het keerpunt van de elf-stedentocht.  Door het jaar  heen wordt het carillon wekelijks bespeeld op de vrijdagavond van 19 tot 20 uur door stadsbeiaardier Auke de Boer. Via de balie van het stadhuis is het mogelijk om verzoeken voor beiaardspel in te dienen of a.deboer@noardeast-fryslan.nl